Najczęściej popełniane błędy przy zakupie ubezpieczenia na życie

Ubezpieczenie na życie to podstawowy sposób zabezpieczenia siebie i swojej rodziny przed utratą płynności finansowej w razie złego scenariusza. Polisa naprawdę może Cię chronić, ale czasami zdarza się, że przez drobny błąd jest po prostu nieprzydatna. Czego się wystrzegać podczas wybierania ubezpieczenia na życie?

Kierowanie się wyłącznie ceną polisy

Jednym z najważniejszych błędów w czasie kupowania polisy na życie jest koncentrowanie się wyłącznie na cenie polisy. Nie to powinno brać się pod uwagę, kupując ubezpieczenie na życie. Składka miesięczna jest oczywiście bardzo istotna, jednak warto zwrócić uwagę na to, że czasami tanie ubezpieczenie nie daje nam tak wielu możliwości jak to, które kosztuje nieco więcej.

Ubezpieczenie na życie powinno być na tyle szerokie, by chronić Cię przed następstwami większości największych ryzyk i problemów, które mogą się zdarzyć. Podstawowe ubezpieczenie oznacza wypłatę środków w przypadku śmierci osoby ubezpieczonej. Środki te najczęściej wypłacane są uposażonym, czyli osobom wskazanym przez ubezpieczonego. Mogą zostać przeznaczone na spłatę zobowiązań ubezpieczonego lub na pokrycie wydatków życia codziennego rodziny zmarłego. Niska cena ubezpieczenia może oznaczać, że suma ubezpieczenia także nie będzie należała do najwyższych, więc środki ze świadczenia mogą nie być wystarczające do pokrycia zobowiązań.

Czasami wystarczy dopłacić tylko trochę, by móc cieszyć się ochroną, która w sytuacji, gdy dojdzie do najgorszego, pozwoli na utrzymanie rodziny na dotychczasowym lub zbliżonym poziomie. Chociaż na pierwszy rzut oka składki wydają się wysokie, może się okazać, że zwiększenie jej wysokości, nawet kosztem niewielkich oszczędności, może być pomocne i przydatne. W Prudential najniższa wysokość miesięcznej stawki ubezpieczenia na życie to zaledwie 40 zł. Jeśli chcesz zwiększyć poziom ochrony i sprawić, że suma ubezpieczenia będzie większa, wystarczy dopłacić kilkanaście lub kilkadziesiąt złotych. To nie jest duża kwota.

Zbyt wąski zakres ubezpieczenia

Kolejnym błędem popełnianym przez osoby wybierające zakres ubezpieczenia jest wybranie oferty, która ubezpiecza jedynie od kilku podstawowych ryzyk. Ten punkt wiąże się ściśle z poprzednim – zazwyczaj im niższa składka, tym niższa suma ubezpieczenia i węższy zakres ochrony, a tym samym mniejsza liczba przypadków, w których świadczenie jest wypłacane.

Najczęściej ubezpieczenie na życie obejmuje oczywiście śmierć osoby ubezpieczonej – wtedy uposażeni otrzymują całą wartość sumy ubezpieczenia. Jednak warto zadbać o to, by w polisie pojawiały się jeszcze dodatkowe elementy, jak na przykład wypłata świadczenia w przypadku zdarzeń będących skutkiem niespodziewanego wypadku, zawału serca czy zachorowania na inne powszechne choroby.

Prudential daje możliwość rozszerzenia umowy o kolejne ryzyka, od których możesz się ubezpieczyć. Niestety, jest wiele różnych chorób, które mogą sprawić, że nie będziesz mieć możliwości wykonywania pracy. Czasami wymagają one leczenia prywatnie i finansowania badań, rehabilitacji czy zabiegów z własnej kieszeni. Świadczenie ubezpieczeniowe może w tym pomóc, dlatego warto się nad nim zastanowić.

Ubezpieczenie nieodpowiednio dobrane do potrzeb

Wiele osób myśli, że ubezpieczenie na życie jest jedynym sposobem na chronienie swojej rodziny przed utratą płynności finansowej. I faktycznie, jest to ważne, by zadbać o środki finansowe dla bliskich w razie największych problemów, ale nie jest to najważniejszy punkt. Tak naprawdę ofert na rynku jest wiele i każdy może potrzebować czegoś innego.

W końcu inne są priorytety ojca, który ma na utrzymaniu trójkę dzieci, inne singla, a jeszcze inne osoby, która wykonuje niebezpieczny zawód. Nie tylko zakres ochrony, wysokość składki czy to, jaka jest wysokość świadczenia ubezpieczeniowego, ma znaczenie, lecz także rodzaj ochrony. Być może okaże się, że do twoich potrzeb najlepiej sprawdzi się polisa oszczędnościowa, która lepiej zabezpieczy przyszłość dzieci. Może liczysz na dodatkową emeryturę, a może właśnie podstawowa polisa na życie będzie wystarczająca?

Zły wybór opcji może być fatalny w skutkach. To jeden z najczęściej powtarzalnych błędów przy zawieraniu umów dotyczących ubezpieczenia na życie. Zakres ochrony powinien być idealnie dopasowany do twoich potrzeb, tylko wtedy będzie naprawdę przydatny i skuteczny. W Prudential oferujemy wiele różnych możliwości, więc zanim się zdecydujesz, rozeznaj się w ich charakterystyce i określ dokładnie swoje oczekiwania. Nasz konsultant pomoże Ci przeanalizować, jakiej ochrony potrzebujesz, w jakiej sytuacji ubezpieczenie będzie przydatne i jaka kwota świadczenia będzie odpowiednia. Odpowiednio zbadane potrzeby i właściwie dobrane ubezpieczenie powinno uchronić Cię przed rozczarowaniem w sytuacji, gdy dojdzie do realizacji umowy.

Niezrozumienie warunków umowy ubezpieczeniowej

Dużym problemem jest to, że wiele osób decyduje się na ubezpieczenie bez przeczytania umowy lub nie zwracając uwagi na znajdujące się w niej informacje. Niezrozumienie i nieznanie warunków umowy ubezpieczeniowej może być naprawdę bardzo poważnym problemem.

Każda umowa ubezpieczeniowa ma dwa ważne punkty: okres karencji i wyłączenia odpowiedzialności. Ten pierwszy termin oznacza czas, po którym niektóre założenia umowy wchodzą w życie. Jeśli coś wydarzy się przed końcem tego okresu, osoba uprawniona nie otrzyma pieniędzy. Wyłączenia odpowiedzialności to lista sytuacji, w których świadczenie ubezpieczeniowe nie przysługuje. Przykładem może być na przykład samobójstwo popełnione przed upływem 12 miesięcy od zawarcia umowy lub też dobrowolny udział w aktach terroru. Niezrozumienie tych zasad opisanych w umowie może być poważnym problemem.

W Prudential dokładamy wszelkich starań, aby treść umowy i wszystkie warunki ubezpieczenia na życie były jasno i klarownie przedstawione, tak aby każdy Klient miał świadomość, jak wygląda współpraca. Przed zawarciem umowy Klient otrzymuje warunki ubezpieczenia oraz informację o jej szczegółach, takich jak wysokość sumy ubezpieczenia i składki, długość okresu ubezpieczenia oraz zakres umowy, czyli sytuacjach, w jakich świadczenie zostanie wypłacone i w jakiej wysokości.

Kłamstwa w kwestionariuszach

W czasie zawierania umowy należy wypełnić kwestionariusz medyczny, w którym ubezpieczyciel pyta o ogólny stan zdrowia i ewentualne choroby. Ważnym elementem wywiadu jest także określenie zawodu i branży, w której się pracuje. To te obszary, w których kłamstwa nie popłacają. Klient, który ukrywa prawdę, licząc na to, że dzięki temu miesięczna stawka będzie niższa, musi zdawać sobie sprawę z ryzyka.

W przypadku bowiem, gdy Klient skłamał przy zawieraniu umowy i dojdzie do zdarzenia objętego ochroną, a będzie ono powiązane z nieprawdziwymi informacjami, jakie wcześniej przekazał Klient, to ubezpieczyciel nie wypłaci pieniędzy. Przepisy prawa zwalniają ubezpieczyciela z odpowiedzialności w takiej sytuacji – ma to miejsce w okresie pierwszych trzech lat od zawarcia umowy. Świadczenie ubezpieczeniowe nie należy się w absolutnie każdym przypadku. Są od tego wyjątki opisane w ogólnych warunkach ubezpieczenia, dlatego naprawdę nie warto kłamać.

Uczciwe przekazanie niezbędnych danych pomaga zawrzeć dobrze chroniącą umowę. Dzięki temu nasz przedstawiciel może pomóc Klientowi dobrać takie ubezpieczenia, jego zakres i wysokość składki, by w największym stopniu odpowiadała na potrzeby Klienta. To leży w interesie osoby ubezpieczonej. Nawet drobne kłamstwo w kwestionariuszu może sprawić, że w polisie będą luki, które cię nie ochronią. Można temu zapobiec – warunkiem jest absolutna szczerość w kwestionariuszach.